tisdag 15 december 2015

Rik!

Idag måste jag säga att jag kände mig väldigt rik! Började dagen med att studsa in på ett avdelningsmöte hemmavid - teknik är något som jag gillar skarpt. Det går ju alldeles utmärkt att sitta på andra sidan jorden och vara med - bara tidsskillnaden som är jobbig. Studsade vidare i livet på denna administrativa dag och gick förbi Friendship House. Satte upp mig på knytkalaset på lördag - förra året var det grymt roligt! Antoine kom och vi tog upp tråden som om det var igår som vi träffades. Lucie kom förbi och vi var tvungna att spela bordtennis i källaren :) Jag måste säga att jag var liiite ringrostig. Vi drog till polisen och jag fick köpt busskort - denna gång gjorde jag proceduren kort och köpte tre stycken på en gång - fattade inte varför jag inte gjorde det under min förra vistelse.
Gick till International Center och skulle fixa mig ett nytt MSU-id. Det gick mindre bra för jag behöver ha ett social security nr. Ja, ja, jag kan inte lyckas med den amerikanska administrationen på en gång. Lite trilskande ska det vara...Gick vidare och anmälde att jag kommit till mitt program (ja, det heter så när man är visiting researcher eller något annat visiting). Gjorde en I-9 ansökan (fråga mig inte vad det är bra för, men jag behövde göra det) och en ansökan om underskrift för att ansöka om social security nr. Någon tanke om att administration bygger upp ny administration??

Drog upp till Bessey för att prata med Melissa om I-9, social security nr etc. Sedan kom det roligaste - träffa Les med baby igen!! Lite sorgligt är det att babyn måste följa med till jobbet, men finns det ingen föräldraledighet så finns det inte. Vi pratade om allt mellan himmel och jord - och speciellt om Fäviken. Det är hennes dröm om att få komma dit och äta en gång i livet. Jag lovade att följa med då :)

Vidare till kåren och banken där. Jag behöver ett amerikanskt bankkonto och kreditkort. Och ännu en gång måste jag säga att jag inte fattar deras bankkontosystem. Savings, debet och kredit på samma konto. Pengar som pengar tänker min hjärna och lägger av med en gång. Ja, ja, det ordnar sig och jag har det jag behöver.

Drog hemöver och Antoine kom med min TV. Han fick den när jag åkte hem förra gången och den fanns kvar! Så nu har jag TV, bankkonto, I-9 och en underskriftsansökan om social security nr. Och tre inbjudningar till olika fester över jul. Rik på en massa olika sätt, tack vare underbara vänner!

Imorgon är det back to business och artikelskrivande - har en träff med writing center igen!

Inga kommentarer: