söndag 13 december 2015

Grymt nöjd!

Nu är jag grymt nöjd med mig själv :)
Vaknade tidigt imorse - jetlaggen är med mig när jag kommer hit, men inte när jag kommer hem. Konstigt eller kanske inte. kroppen är lixom mer van vid svenskt tid, så den fortsätter med det. Sen är det ju alltid kul att vara morgonpigg för en gångs skull. Imorse använde jag den tiden att prata med nära och kära - allt är bra var meddelandet.
Tog en god frittata-omelett till frukost och drog ner till Spartan Village sen. Fick nycklar till lägenheten och struttade dit med bagaget. Nyrenoverad lägenhet, annars var den lik min förra. Samma möbler, men bättre kök! Så denna gång kanske t o m jag ska ge mig på att använda ugnen - det gjorde jag aldrig förra gången.
Nu var ju klockan bara tio, så jag hyrde en bil och drog iväg och handlade på Meijers. Täcke, kudde, schampoo, kastrull mm mm. Det blev en hel del, om man säger så. Klockan var ju fortfarande inte mycket så jag drog till T-Mobile för att fixa min mobil. Det nummer jag hade sist, fick jag inte igång. Fick reda på att det berodde på att man måste använda det minst en gång var tredje månad. Så nu blev det ett nytt!

Förra gången gnällde jag på det kalla vädret. För säkerhets skull köpte jag ett par nya Icebugs före jag åkte hit. Känns helt värdelöst idag - det har varit 12 grader och sol idag. Skönt att gå omkring i tröja, byxor o gympaskor hela dagen! Dessutom är det ljust fram till kl 18 - det gör att jag har trott att det är våren som har kommit.

Och sen har jag lärt mig något helt nytt. Jag satte på en kontakt vid diskbänken, trodde att det var brytaren till varmvattenberedaren. Det började låta som bara den, så det felanmäler jag givetvis. Vaktmästaren kom ikväll och det var en inbyggd kompost med knivar som gick igång. Jag kan alltså lägga ner matresterna i en holken på diskbänken - sätta på brytaren och matresterna blir finfördelade och åker iväg i ett rör till en stor kompost per hus. Ibland slår amerikanarna mig med häpnad! Kan också bero på att det finns flera stora miljöavdelningar på MSU.

Mer på plussidan sedan jag var här senast. Nu finns det hyrbilar på området och det finns Farmers Market i det lilla köpcentrat 1 km härifrån. Känns tryggt för innehållet på de skandinaviska hyllorna på Meijers hade minskat radikalt. Nu fanns det pepparkakor, knäckebröd och svenskt godis. Vi kanske inte är det största utländska inslaget här! Mexikanskt och asiatiskt är det inga problem att få tag på däremot.

Ikväll blir det SvtPlay för hela slanten!

So long!

Inga kommentarer: