torsdag 3 december 2015

En skrivdag

Jo, men jag måste ju ha lite omväxling jag också ;) Så idag körde jag en skrivdag - en artikel som ska iväg på engelska korr så snart som möjligt. Och sen ska den ut i vida världen för review. Hoppas att den hittar ett bra hem i någon journal och att det finns folk som är intresserade av att citera den. Det eviga dilemmat för en forskare - för det är ju en av de stora sakerna som räknas. Journaler med bra ranking och antalet citeringar. Inte för att jag tror att jag får en massa citeringar, men det är ändå kul att försöka och se vad som händer.
Skrev ut en massa dokument som jag ska ta med mig till USA. De är grymma på pappersadministration och jag är fascinerad. Vad gör de med alla dokument och hur kan de hitta bland dem? De använder inte personnummer, visserligen finns det social security number, men det har ju inte ala vi som kommer. Denna gång måste jag skaffa ett, eftersom jag ska få lön för utfört arbete. Det bästa exemplet från min förra vistelse var när de ville ha mitt hyreskontrakt för att jag skulle få ett bibliotekskort på universitetsbiblioteket. Jag fattade bara inte, utan lämnade fram hela bunten med papper, så fick de välja själva.
Nu på kvällen gick jag och några kompisar på bio. Vi såg "Jag är Malala". Jag hade gärna läst den boken, men hinner inte det nu. Så det får bli kortvarianten och se filmen istället. Betyget? Jo, den var bra, men kanske lite för tillrättalagd för att nå en stor publik. Det som var bra var att det som hade hänt tidigare i hennes liv, och pappans, berättades via tecknad film. Jag hade gärna sett mer om hennes relation till mamman och hur skottskadan verkligen påverkade henne. Och trots skottskadan gör hon verkligen ett viktigt arbete och är väl värd Nobels Fredspris.  

 

Inga kommentarer: