tisdag 3 februari 2015

Snö!

Studsade upp idag - kanske var att ta i ;) Men jag var med på mötet kl 7 och svarade på frågorna som jag fick! Vi hade möte i forskargruppen - alltid lika intressant! Idag diskuterade vi strategier; kanske så att vi behöver lite hjälp på vägen då det finns olika grupperingar som alla ska känna sig lika behövda. Framåt lär vi i alla fall komma.

Och sedan var det ju det där med all snö - det hade kommit cirka en halvmeter och jag var glad att jag inte hade en bil att skotta fram! Allt runt lägenheterna och vårt lilla område var i alla fall framskottat - utom en sak. Jag försökte gå till tvättstugan - ingen bra idé. Det gick inte och jag bestämde mig för att det inte var så bråttom att jag behövde gå runt halva området med all tvätt. Det finns andra dagar att göra det på, helt enkelt!

Fortsatte med analysen från intervjuerna. Riktigt kul för jag börjar se ett bra mönster från denna studien som passar in på de andra studierna. Vilket innebär att jag nog ska våga mig på att göra en egen modell också - en modell som beskriver de omätbara nyttorna av digital information. Kan bli riktigt spännande att jämföra den med det material som jag har skapat den teoretiska vägen. Ska fundera mera - men det börjar ta sig!

Åter till snön - det blev Skypeundervisning av forskningsmetodikkursen. Trevligt det med även om jag då började bli sugen på lite riktig gemenskap med andra; ni vet den där sociala ådran i mig. Lärde mig egg on toast metodiken för att beskriva det som som man forskar om. Ta en tallrik och beskriv den som din målgrupp du vill prata med, toast är det som du studerar och ägget är ditt fenomen (case eller context). Bra modell för att fundera över hur man ska kommunicera och intressera. Några bra verktyg resonerade vi också om - Zotero för referenshantering och referensbibliotek, EndNote för att skriva tankar och Scrivener för att strukturera. Den sista tror jag att jag ska titta närmare på - speciellt när jag ska börja strukturera avhandlingen.
 
Under dagen hade jag fått mail från Mike och Kristina - jag ska åka och hälsa på dem till helgen i Minnesota. Vi tog ett Skypesamtal och diskuterade helgplanerna - det lät väldigt bra! Pubkväll med musik, middag med deras vänner och lite hajkande - vad mer kan jag begära av livet?
   
Tog mig ut en sväng och lilla mamsen har skickat ett nytt nummer av en skvallerblaska till mig. Lite mammakärlek från det hållet ;)






Så nu ska jag och tidningen ha en date - sedan blir det sängen :)

So long!

      

Inga kommentarer: