söndag 1 februari 2015

Lake Michigan, Grand Rapids och Holland

Jag och Cait har länge pratat om att jag skulle komma över till henne i Grand Rapids och kolla in stället. Nu när jag har möjlighet att hyra bil kändes det som en bra idé, fast lite pirrigt. Jag har inte världens bästa lokalsinne vilket gör att jag upptäcker många nya ställen i livet. Nu finns det Google Maps som hjälper mig, så det brukar funka bra.
Utsövd och med solen i ryggen gick jag till bilen; den var fulltankad (ett extra plus för det). Hämtade ytterligare saker i lägenheten och drog iväg. Stora fina skyltar på motorvägen och allt gick precis som det skulle. Kom fram till Cait och vi bestämde snabbt att det snart var lunchdags. Så på vägen till Lake Michigan stannade vi på ett brewery och åt en publunch i amerikansk stil.


   Tog oss till Lake Michigan stigen; den var svinhal. Jag älskar mina Icebugs och ännu mer efter den vandringen. Visserligen inte lång, 2 km, men det räckte. Väl framme var det ett grått och kargt landskap med en massa sanddyner. Cait hade svårt att säga vart sanden tog slut och sjön började. Jag tyckte bara att det var fantastiskt härligt att se det sjön, lite is och en massa sand. Inte speciellt likt något jag sett tidigare. 





Vi drog oss till staden Holland, ett litet samhälle med en shoppinggata. I en affär hittade jag helt plötsligt en svensk almanacka - ni vet en såndär turistig med svenskar i folkdräkt och en massa naturbilder. Och det fanns dessutom svenskt godis i affären. Så nu har jag ätit Daim och salmiak för första gången på fem månader. Tänk vad jag kan bli lycklig av lite nuförtiden! Tyvärr var Marabou mjölkchoklad slut - jag hade definitivt köpt en annars. 


Vidare till Grand Rapids och ett bryggeri. Mikrobryggerier och hipster är en trend här, precis som hemma. Jag gillade stället och hoppas att svenska mikrobryggerier kan få hjälp med att distribuera sina produkter på ett bra sätt. Känns trist att vi ska ha en massa bra affärsidéer som inte kommer ut på marknaden på grund av ett för stelbent regelsystem hemma.

Vi turistade runt i stan och drog vidare till ett hipsterområde med några restauranger. För er som bor i Östersund går de att jämföra med Jazzköket - ni vet mitt favvoställe. Käkade pretzel med ostsås till - amerikanskt så det förslår. Drog hemåt och kände mig glad över dagen och att jag hade hittat dit och hem!             

       

Inga kommentarer: