fredag 5 februari 2016

Nördvarning

Ikväll har jag varit på en happening på avdelningen. Några forskare pitchade sin forskning - handlade om allt från forskningsmetoder för att fånga livsberättelser till Facebook-grupper för kvinnor gifta med militärer. Spännande, för det är helt annorlunda jmf med den forskning som jag är van vid. För mig var det mest spännande att lyssna på när Jack, en doktorand, pratade om VOSviewer. Det är en programvara för analys av data från forskningsmaterial - t ex från en databas som Scopus eller WebofScience. Dessa databaser innehåller bl.a. publikationer. Genom att läsa ut data från en sådan databas och in i VOSviewer kan man bl.a. se trender på sökord osv. Spännande för då kan man se hur ett ämne utvecklas. Jag ska testa detta och se vilka sökord som mitt ämne har använt under åren. Kan bli en del av avhandlingen! Och sen är det ju underbart att ställa några frågor på ett möte och sedan få ett mail från Jack som vill att vi pratar vidare! Klart vi ska göra det.

Skypemöte imorse och sedan drog jag till Bessey och writing center. Några av er kanske undrar vad jag gör där? Jo, jag läser den text som jag har skrivit och en konsult (i mitt fall heter hon alltid Tia) ifrågasätter engelskan etc på det som jag har skrivit. Helt enkelt privatundervisning som är helt gratis! Jag gillar det starkt. Sedan har jag prövat några av dem som är där och hittat henne som jag gillar bäst. Hon är duktig på att hitta andra sätt att beskriva saker och lagom nogrann. Jag har lovat henne min avhandling när den är klar, och vi kom fram till att den ska hon använda som sömnpiller. Hon är doktorand i musik och skriver om hur kvinnor behandlas i symfoniorkestrar - det finns något för oss alla. Hon är helt inne på vad teknikinformation är nuförtiden i alla fall :)

En bild från Spartan Village ikväll - vi fick lite snö idag!




  

Inga kommentarer: