lördag 17 november 2018

Ett upprop till kvinnor!

Jag har nu ägt hus en stor del av mitt liv, sedan 1990 och absolut bott i hus största delen av livet (typ sedan 1968). Det händer saker och ting med hus beroende av en massa olika saker. Regn, sol, blåst, myndigheters inbegripande och annat spännande! Men en sak som stör mig är att vi kvinnor inte kan tänka oss att prova att äga hus själva och sedan lära av det. När jag köpte ut min fd man så var det en massa prat om att jag inte skulle klara det, men det gick ju. Massor med fel har jag gjort på vägen, men det mesta har gått att fixa till på något vis. En hel del verktyg har jag köpt som inte var rätt, men de går ju att lämna tillbaka. Det som jag funderar på är varför vi inte provar mer och lär oss på kuppen?  Det finns en mängd kunskap att hämta hos den äldre generationen, byggvaruhus har en massa personal, hantverkare som lämnar offerter och sedan finns ju andra som man kan diskutera med på nätet.

Varför tycker jag att det här är viktigt? Jo, för bostad innebär pengar och frihet. Kan du fixa lite själv kan du få till det som du själv vill och blir inte beroende av andra. Dessutom finns det pengar att tjäna på att ha en egen bostad. Man kan amortera bort lån och bo väldigt billigt på äldre dar, samt göra det som man vill det till själv. Så testa, gör fel, rätta till och lär dig en massa på vägen!

Inga kommentarer: