lördag 27 december 2014

Turistat

Det finns några som har undrat vad jag ska göra så länge i Washington DC. Det har jag också funderat på, men inte längre. Började dagen med en stor lyckoupplevelse, det finns en stor bra mataffär i huset bredvid. Som jag har längtat efter att det ska vara enkelt att köpa bra och fräsch mat! Kan verka konstigt, men i East Lansing är det inte helt enkelt. Så nu gick jag två varv i affären och bara kollade först. Kände mig som ett barn på julafton - det kunde ju inte bara vara sant :) Sen kom jag på att jag skulle handla också ;) Frukostmat gick alldeles utmärkt och sedan fika till dagens utflykt. De hade dessutom en fräsch färdigmatavdelning - så nu är alla middagar här klara. Fisk och skaldjur säger inte jag nej till!

Drog sedan ner till den lilla rundvandrigen, som jag tänkt mig. Gå förbi Vita Huset, till Lincoln Memorial och sedan till Capitolium. Jo, men tjena, det gick ju sådär. Så imorgon tar jag Capitolium och en sväng bort till Arlington kyrkogården. Museerna tänkte jag börja beta av de dagar när det är sämre väder än idag. Är det strålande solsken vill jag vara ute!

Vad jag tycker hittills? Jo, det är rent och snyggt, känns tryggt och en massa folk. Jag har svårt för att det är idealet med krig och makt som är det som visas upp hela tiden - det finns andra värden som hade varit intressant att se också. Ska bli kul att gå och se på museumen och få andra intryck - National Museum of the American Indian och National Air and Space Musem är jag nyfiken på! Och Vita Huset var litet - ett tvåvånings hus modell lite större. Har sett det för ofta på TV och inbillat mig något större storlek på det hela. Var inne i en bokhandel - helt grymt med bra böcker och annat skojsigt!      

Och nu börjar fotosesionen ;)

So long!
Vita Huset

Gigantisk Lincoln staty

Hyllning till de som deltog i Koreakriget - kändes realistiskt jmf med andra monument

Lincoln memorial
    

Inga kommentarer: