onsdag 31 december 2014

2014 - året med allinclusive!

Jag måste säga att det har varit ett fantastiskt år. Självklart med sina motgångar - det har alla år - men jag har fått uppleva en många bra saker som jag gillar. Det blir en massa om det första halvåret - det finns inte så mycket skrivet om den delen ;)

Januari handlade helt och hållet om att återkomma till livet efter att ha fyllt 50 år och firat det i London med sönerna. Inte det stora kalas som jag egentligen hade tänkt mig, men fantastiskt roligt ändå. Det andra stora i livet just då var att jag skulle ta min lic-examen och samtidigt med det ordnade jag en 50 årsfest. En jobbig, kul och intensiv dag. Hade hela glada kollektivet där och några kära vänner. Själva examen var lång, mycket frågor, men samtidigt på det sättet som jag ville ha det. Efteråt - tårta osv. Blev sittande några timmar före festen och funderade på om livet verkligen blev bättre - en sorts tomhetskänsla helt enkelt. Festen var kul - personer från universitetet, vänner och några bekanta. Och så sönerna som var uppklädda dagen till ära!

Februari och mars var återhämtning, eller i alla fall starten på återhämtning. I februari jobbade jag o Steve med ett kul uppdrag åt Vinnova. Vi marknadsförde o ordnade Open Data Day runt om i Sverige. Kul uppdrag o som vanligt en massa lärdom från detta. För att få inspiration åkte jag en sväng till London och var med på Open Data Institutes nod-dagar. Kul att  träffa andra nördar som vill hålla på med samma sak som jag gör. Jag fick frågan om att vara ordförande för Qnetz under en tid o tackade jag. Tycker det är viktigt med nätverk o speciellt kvinnliga sådana. Avgick som ordförande för cykelklubben, två år blev en bra tid med alla fantastiska cyklister där. Jag började mer och mer planera inför det som jag då ev såg framför mig under hösten - en termin i USA. Sökte stipendium o fyllde i otaligt antal dokument. Spinnade på på fritiden o upptäckte att kroppen höll för mer och mer saker! Glad o lycklig över detta. Jag hade fått göra min andra operation för myomet - hade en stor del i att jag mådde bättre.    Sönerna fyllde år - nu hade jag en 23 o en 25 åring :)

April och maj - piggade på mig. Kom på att jag kunde gå St Olavsleden som dagsetapper, så det ägnade jag en del helger åt. Skönt att komma ut i naturen och att få använda kroppen igen. På jobbet skrev jag o läste för olika kurser - en i aktionsbaserad forskningsmetodik o en i projektdesign. Jag åkte till Fjällbacka på påsk, alltid en tillflyktsort i livet. Jag och mamma gjorde en oförglömlig utflykt till Valön, en ö precis utanför. Mamma kröp uppför berget, hon är envis ;), för runt ön skulle vi. Lunchen smakade fantastiskt efteråt!

I maj/juni/juli hände det grejer. Jag åkte på Kvinnoforum i Malmö tillsammans med tio andra kvinns från Jämtland/Härjedalen. Spännande att komma på en sådan konferens - jag har ju umgåtts mycket i en manlig värld (scouter, IT och sönerna). Det var en massa nya intryck och kunskap om hur kvinnor har det i Sverige och andra delar av världen. Det som jag hade svårt för var att det fanns en syn att kvinnor ska jobba i typiska kvinnliga yrken - det var väldigt lite om entreprenörskap och teknik.


Veckan innan kvinnoforumet var jag i Trondheim på forskningskurs. Ett väldigt bra beslut skulle det visa sig att åka dit. Jag lärde mig en massa och träffade dessutom M. Han är från Minnesota och bjöd in mig till sin familj när jag kom över till USA. En del av er har läst om den resan.


En annan höjdpunkt var Stockholm Internetforum. Jag blev vädligt glad over denna inbjudan - det är någon som ska rekommendera dig, det ska vara lika många från de olika världsdelarna, ålders- ochkönsuppdelat. Och det är maffigt att få lyssna på den som har hand om IT-frågor i de olika stormakterna, deras diskussioner etc. Min förhoppning är att få bli inbjuden igen. Och ja, det hade varit intressant att få lyssna till Edward Snowdon ;)
    
         Jag tog semester och drog till Fjällbacka igen. Midsommar firade vi att Kristian hade tagit examen på universitetet med hela familjen. Tobias stod för mat och jag för underhållningen genom att skjutsa runt på alla :)


Nu var jag igång ordentligt och fick för mig att åka till Almedalen. Jag har varit inbjuden som talare, men åkte aldrig p g a tidsbrist. Men nu jädrar - hittade en billig övernattning på en båt och drog kollektivt hela vägen från en kust till den andra. Oj, vad det var kul. En massa intressanta föredrag - människor att prata med osv. Dessutom är Gotland fantastiskt vackert. Jag kommer att försöka åka dit så snart det bara går igen och definitivt nästa sommar. Det är gratis kunskap och nätverkande dagarna i ända. Det mest fantastiska var The Guardians chefredaktör och hans berättelse om hur de arbetade med Snowdoncaset. Det otäckaste var Jimmy Åkesson och höra hans omdefinition av rasism!



Tillbaka till Fjällbacka och hjälpa mamma med huset. Hon blir äldre och orkar inte lika mycket längre - fast det är svårt att medge. Och mina resenerver började pirra. Förresten - jag fick ett stipendium mitt upp i allt. 50 000 från Axelson Johnson stiftelse - så USA-resan blev bestämd på riktigt! Under tiden hann Tobias vara med och öppna en ny restaurang - kökschef denna gång!
Åter upp till Östersund och förebereda. Jag vet inte om jag gjorde min bästa arbetsinsats den månaden - men det var väl ingen som förväntade sig. Solen gjorde det i alla fall - det var varmt som bara den!

Och så kom dagen! Jag hade åkt tillbaka till Goteborg, hämtat Kristian och Alexandra från deras  Spanienresa. Och de hade förlovat sig :) Vi tar liksom allt detta år, när vi ändå är i farten! Och jag kom fram till East Lansing, hittade min lägenhet och var för första gången i mitt liv morgonpigg! Ni har läst om all förvirring, glädje och sorg - precis som livet är. Det fantastiska har varit resorna till Kalifornien, Minnesota, Detroit och Chicago.Writing  group o alla människor jag har träffat. En del saker har jag besparat er, annat inte. För att avrunda det hela har det varit ett fantastiskt år från min horisont och värdegrund. Det som jag ändå vill byta ut precis allt emot är att bästa C blir frisk!

Nu ser jag fram emot 2015 - som vanligt mycket jobb, en del skojsigheter o förhoppningsvis en tripp någonstans 😍 Om jag har några nyårslöften? Ta fler selfies ;)





Inga kommentarer: