fredag 12 december 2014

Skriva och transkribera

Jo, men visst serru. Fräcka saker på G - eller mer sånt som man ska göra ;) Jag har transkriberat en intervju idag, den som var kortast. Gäller ju att gå ut och bara öka självförtroendet :). En av min assistenter frågade hur jag kände inför att transkribera. Mitt svar denna gang är att jag ser det som en språkövning, helt klart. Normalt brukar jag transkribera själv, bara en gang som jag inte gjort det. Känner alltid att jag har blivit duktigare på att förstå materialet, fått det som jag själv har velat och nu får jag dessutom en ord-för-ord förståelse för det som har sagts. Jag kan ju saga att det hade jag väl inte alltid på alla intervjuer ;) Det gäller bara att ta det i etapper, så hux flux är det klart. Vad transkribering är? Skriva ord för ord vad som har sagts under de forskarintervjuer som jag gjort.

För att få lite skojsigt gjort så hade jag ett långt samtal med en kompis i Ösd - guld värt som vanligt att prata med er. Just efter ett sådant samtal känns det långt hem och att jag saknar er alla!

Nu är det sängdax! So long!  

P.S. Måste ju fylla i - ett spännande mote med andra doktorander från Ösd. Då kändes det verkligen trist att sitta på distans. Speciellt som vi hade fått med doktorander från den andra fakulteten. Ska bli kul att se vad vi kan jobba tillsammans med under våren :)

Inga kommentarer: