tisdag 2 december 2014

Detroit

Jo, jag kom hem därifrån även om det tog sin tid. Det var ju hemresa för många som hade firat Thanksgiving - julen i miniatyr. Det som var jobbigt med Detroit var den fattigdom som jag såg där och alla övergivna, sönderslagna hus. Det känns så tröttsamt ibland att det enbart är pengarna som styr. Borde finnas ett annat sätt att göra världen humanare. Folk som sover direct på gatorna, ligger där o äter gör mig beklämd. Personer som inte har många tänder kvar i munnen eller sönderslagna ansikten. När jag satt på busstationen och väntade på bussen insåg jag att jag var den enda vita kvinnan. Jo, det fanns fem vakter och just då tre poliser på busstationen. En man hade ramlat ihop och de skickade faktiskt efter en ambulans. Han var i väldigt dåligt skick - antagligen hemlös och hög på något. Åter till oss andra på busstationen - barn som lekte där, det var ju varmt och skönt. Och många vuxna som väntade på ett annat liv, som aldrig kommer att komma till dem. Jag kan ju bara iakta och sedan ta bussen till min trygghet och senare flyget till trygga Sverige.       

Idag har jag tagit det första steget i min studie här. Spännande! Var på avslutningen av Informationsdesignkursen. Den var på Innovationscentret - en sak som jag gillar med utbildningen här. Studenterna kan få hjälp med att starta sina egna företag under utbildningen, de coachas bra framåt.





    

Inga kommentarer: