lördag 1 december 2018

Nya tankar om ansökningar

Jag har alltid förundrats över vad kvinnor förväntas göra i livet och vad vi därmed blir hänvisade till att göra. Vi ska tycka om vissa saker, utan att det är någon som har frågat oss som individer om vi tycker om det. En annan sak som jag också har förvånat mig över är att den fackindelningen blir starkare och starkare över åren, vilket gör att framtiden inte ser så ljus ut för en nyfiken själ som mig ;) Jag stötter själv på sådana tydliga exempel åtminstone en gång i månaden och undrar alltid i mitt stilla sinne om den som uttrycker det inser hur genomskinligt det är. Nu är det ju mycket bättre än t ex när min mormor och farmor levde då det t ex fanns lagar som förhindrade yrkesarbete efter giftermål osv. Men normer lever fortfarande kvar och de skapar spärrar som inte är OK!

För att råda bot på en del av trånsyntheten så kommer jag och några kollegor i Sundsvall att söka pengar från Vinnova för innovation för ökad jämställdhet och jämlikhet . Det är t ex inte ok att det är under 10% av våra programmerare som är kvinnor när det utbildas en hel del fler. Vi förväntas jobba som projektledare, med krav eller testdelen av systemutvecklingsprojekten, vilket också gör att vi utbildar oss inom dessa delar. Det ska bli spännande att göra den typen av ansökan samt se vad det är som styr och hur vi skulle kunna hjälpa till att förändra!

Dagens inspolåt blir med en favvo: Brucan :) Ni kanske trodde att jag hade glömt honom, men han finns kvar i mitt liv! Här är en låt som är motsvarigheten till Tomas Ledins Sommaren är kort, men sådana låtar kan man behöva ibland också. Så lyssna på Waitin' on a sunny day!




Inga kommentarer: