tisdag 4 december 2018

Mallar och pubkväll

Jag och några kollegor skriver en artikel som ska skickas in på fredag och jag fick uppdraget att fixa till referenserna. Inget problem tänker jag glad i hågen (jag ska ju aldrig till månen), men tji fick jag. Min EndNote (programmet som ska hjälpa till med referenshantering) var INTE riktigt med mig. Det gick inte att importera referenser och outputformatet var inte det som det skulle vara. Så tre timmar senare, efter att ha kopierat, klistrat in och sedan fixat till så var jag klar. Inte riktigt det som jag vill syssla med när jag är här. Då vill jag intervju andra osv. Och sedan funderar jag alltid på varför alla konferenser ska ha sin egen artikelmall samt mall för referenshantering. Det är ju liksom inte det som är det intressanta. Speciellt de konferenser eller journaler som sysslar med två spaltiga mallar. Har du någonsin försökt lägga in en tabell med mer än två kolumner i en sådan mall? Jag har och gett upp. Nu kanske inte mina administrativa förmågor är min största tillgång, men det finns andra som också har givit upp.

På kvällen blev jag medbjudan till puben för att prata teambuilding. Vi fick skriva två frågor var på en postit-lapp, vi röstade vilka fyra som var intressantast och sedan så var det diskussion i fem minuter. Efter fem minuter röstade vi om vi skulle fortsätta diskutera eller ta en ny notis-lapp. Klart intressant sätt att få en givande och livlig diskussion. Kvällens ämne rörde mångt och mycket projekten på ODI, men handlade även om förtroende för kollegor. Hur skapar man det?

Här är en fantastisk låt som fått en sorglig klang nu: Wake me up med Avicii


Inga kommentarer: