lördag 19 mars 2016

Kulturen kring att misslyckas

Jag chattade med en kompis på Facebook idag. Vi diskuterade hennes stundande långresa och varför hon kände ångest inför den, istället för lycka att komma iväg. En känsla av att den kunde misslyckas var svaret. Och så diskuterade vi livet etc. Strax därefter dök det upp en statusuppdatering på samma ställe från en amerikansk kollega om att han inte hade fått forskningspengar som han hade sökt, men alldeles utmärkt feedback och han var lycklig över det. Avdelningschefen svarade att hon inte heller hade fått pengar och var sur för att hon inte hade fått feedback så hon kunde lära sig mer. Jag funderade då på om jag någonsin skulle se en sådan konversation på Facebook som hade startats av mig eller mina svenska vänner. Troligtvis inte! Det är spännande det här med kulturer och hur mycket det påverkar vårt sätt att vara och agera. Jag hade samma konversation på kvällen med en av mina doktorandkollegor här - han kom inte med på en konferens och var väldigt glad för feedbacken.

Idag har jag ägnat mig åt omskrivning av en artikel på mitt favoritställe Friendship House. Jag hittade en tweet förra veckan som sa att "Rewriting is 90 percent, and writing is 10 percent!" Jag måste hålla med om det, även om jag nog inte kommit upp i 90 procent ännu. Men det lär ju bli så :) På kvällskvisten drog jag upp på ett releaseparty som en av mina studenter hade för sin app. De är riktigt duktiga på att utveckla nya saker och visa upp det på programmet jag är lärare på. Kul och intressanta diskussioner med nya bekantskaper blev resultatet av kvällen!

So long!

Inga kommentarer: