måndag 30 maj 2016

Jag är på väg tillbaka!

Yepp, studsade, nej jag ska inte ljuga, men jag gick upp kl 4 för att hinna med planet kl 6 från Santa Barbara till Los Angeles. Hade jag inte haft två STORA resväskor hade det varit smartare att ta tåget för planet till Stockholm går inte före kl två. Men ibland får jag försöka vara lite streetsmart och inse att jag reser själv. Ja, ja, jag kan sitta och skriva på flygplatsen. Om nu bara deras wifi funkar som jag vill. Där har de inte kommit lika långt som vi har. Vad jag ser fram emot när jag kommer hem? Jo, detta:
  • Lagom matportioner när jag åter på restaurang
  • Riktigt bröd - surbrödsbröd från Freja hade inte varit fel att ha med sig på resan
  • Riktig ost - ingen jäkla plastost
  • Ett lite modernare samhälle - det är hemskans bra med e-tjänster, kunna använda personnummer etc
  • Bättre jämställdhet mellan män och kvinnor - de har lite att göra på den sidan, även om jag alltid har haft det bra här
  • Att det är HELA väggar på toaletterna. Här går dem ner till knät och sedan är det luft. Jag vill inte höra vad kollegan gör på toaletten
  • Grön och röd signal på toalåset - jag vet inte hur många gånger jag har ryckt i en toadörr för jag inte vet om det är någon där
  • Roiboste på fiken 
  • Politiker som är politiker och ingen lyteskomik
  • Friskis och Svettis - finns inget som går upp mot ett riktigt bra spinnpass på F&S
  • Slippa se människor som inte har tänder etc för att de är fattiga eller sjuka
  • Slippa småbarn som måste följa med mamma på jobbet för att det inte finns föräldraledighet - jag gillar barn, men jag lider med föräldrar som måste jobba så fort barnet är fött
  • De ljusa sommarnätterna
  • Träffa alla er!!

Vad jag kommer att sakna från staterna:


  • Deras öppenhet och vilja att prata med mig - hela tiden!
  • Icke-Jante - det är så skönt i själen att slippa känslan av att saker och ting inte går etc
  • Deras diskussion om ras och segregering - tänk när den kommer på riktigt till Sverige!
  • Deras syn och diskussion om inkludering - det behöver vi också fundera på! Vi är så likriktade och alla ska vara på samma sätt
  • Pretzels ;) Fast det finns ju på Coop i Östersund...
  • Köpa billiga böcker på Amazon - gissa vem som fick packa om i morse för ena väskan vägde för mycket p g a böcker...och ändå hade jag skänkt tio böcker till olika personer i EL
  • Arbetsmarknaden för akademiker - det är något bra att disputera
  • Relaxade syn på att komma i tid - det gör inget om man inte kommer på pricken när det är sagt, "det löser sig alltid"
  • Livet är inte så allvarligt - det finns liksom bara ett slut på det...


See you!!



Inga kommentarer: