onsdag 27 januari 2016

Lärarlivet

Jag undervisar i projektledning denna termin här, istället för att arbeta som lärare i Sverige. Intressant på många sätt och vis och idag diskuterade jag med några studenter före lektionen och de beskrev nackdelarna med systemet här. Det är dyrt att gå på universitetet här och de jobbar extra, tar lån som kan ha upp til 20% ränta och försöker ta så många kurser som möjligt samtidigt. Vad blir resultatet? De är trötta, inte intresserade av ämnena för de vill bara bli av med dem och det skapar en poängjakt som alla blir irriterade över. Jag hade en student som somnade idag - hen hade jobbat natt och det är inte svårt att förstå att man blir trött efter fyra timmars sömn. I vår diskussion beskrev jag kort det svenska systemet och de som vi som lärare och studenterna upplever som nackdelar med det - kan ju vara samma saker. Det hade varit intressant att veta hur man får till ett bra skolsystem. Det är ju nästan så jag ska ta och läsa en redig rapport i ämnet när jag får tid.

Inga kommentarer: