söndag 3 januari 2016

IKEA

Idag har jag åkt på utflykt med Les och hennes familj till IKEA i Detroit. Eller det ligger som alla IKEA en liten bit utanför, i Kanton. Jag tycker att det är så lyxigt att bara bli upphämtad alldeles utanför lägenheten och sen bli avsläppt på samma ställe. Det tar drygt en timma att åka dit härifrån, lagom utflykt alltså. Vägen dit gick snabbt, jag och Ben spelade luffarschack, ordkorsord och annat som en tioårig kille tycker är kul. Väl där så var det precis som IKEA hemma - mycket folk, lätt hysteriskt och så en evighet att gå runt. Vi började med att äta lunch - köttbullar och potatismos är helt OK! Vi gick runt och hittade en massa billiga tillsammans - precis som man ska. Jag hittade dörrmatta, värmeljus och pappersservetter - sånt som man ska köpa. Sen gick vi till matdelen - där släppte jag loss och köpte mat för en dryg tusenlapp. Nu har jag i alla fall Kalles Kaviar, senapssill, ost, Marabou choklad, hjortronsylt och en massa olika laxbitar. Jag lär klara mig en stund :) Hemresan tog lite längre - Zia, fem månader, skrek en stund och vi fick göra en längre paus.

Hru tyckte jag det var att åka till IKEA? Jo, jag är ingen större fan av affärer där jag inte kan få hjälp och där affärsmodellen är så tydlig med att kränga till oss. Men det är en helt annan sak när jag är här - jag vet vad som finns, det blir enkelt och smidigt. Och sen blir det inte sämre att jag kan få tag på mat som smakar som hemma. Det här med hur maten smakar är viktigare än man tror. Det är för sött i det här landet för min smak, helt enkelt.

Jag kollade in Monica Z på kvällskvisten - den var grymt bra! Och samtidigt sorglig, tycker jag. Synd att hon inte kunde få ett bättre liv med en sådan fantastisk begåvning.

Inga kommentarer: