lördag 10 januari 2015

Studenter, baby och kläder

Idag har det handlat om ovanstående, helt och hållet. Jag började med ett Skypemöte; vi diskuterade artikel och hur vi ska fortsätta. Nu är det analys och diskussion som ska ner på pränt. Känns inte som om det ska bli så svårt - bara att få lite inspiration och klämma dit den :) Fortsatte med ett nytt Skypemöte med en student - det är snart inlämning och presentation och frågorna blir fler och fler :) Jag måste tycka att det är så trist att hålla på med höstterminen fortfarande. Varför kan inte svenska universitet etc ha ett riktigt jullov som de har här i USA. Det ger studenterna en chans att få semester och ta igen sig. För oss som är lärare ger det också tid att förbereda oss. Som det är nu får vi göra det samtidigt som vi håller på med slutklämmen på höstterminens upplaga av kursen, vilket innebär att inget får riktigt uppmärksamhet.

Sedan tog jag bussen och åkte till Meridian Mall för att träffa L. Jag behövde kläder och hon skulle köpa nya till sin son. Dessutom hade hon en glad nyhet, hon är gravid och ska ha en baby i höst. Och nu måste jag jämföra våra olika system. Hon får inte en dag betald ledighet med det nya knytet, vilket innebär att hon hoppas på att få jobba som lärare med en distanskurs. Dagis finns inte, vilket innebär att de får hyra en egen baby-sitter. Kan innebära mindre kontinuitet och antagligen inte speciellt mycket pedagogisk verksamhet. Ni anar vilket system jag föredrar ;) I alla fulla fall ska det bli kul att se hennes baby, även om det blir via Skype eller på annat vis.

Jag fick tag på nya byxor och en kjol. För en gångs skull handlade jag på H&M, händer aldrig i Sverige. Känner mig inte riktigt hemma i deras utbud, men det verkar funka OK för mig här.
                
Nu är det fredagkväll - röd vin och På Spåret!

So long!

Inga kommentarer: