onsdag 14 januari 2015

Nattlinne och Friendship House

Idag fanns det inte mycket inbokat på schemat, så jag började skriva efter frukosten. Tänkte mig inte för, eller försökte mer få ihop analysen och slutsatsen på en artikel. Så jag satt kvar på min vanliga skrivarplats i lägenheten och insåg efter lunch att det kunde vara bra att ha något annat än nattlinne och långkalsonger på mig. Nja, nya kläder behövde jag ju inte just då, så jag fortsatte. Inte för att jag fick till skrivandet precis som jag ville, men som vanligt är det omskrivning några gånger som gäller för att få till det bra.
Och på em kom jag på att det var ett Google Hangout för Open Data Noderna. Det gäller att hålla bra koll på webbkameran då och inte sänka den så att det syns för mycket av mig. Le och visa ansiktet. Det var ett tag sedan jag var med på dessa möten, så det var kul att träffa dem som jag såg för ett år sedan i London igen. Vad Open Data noder är för något? För att börja från början är det Open Data Institute i London som har en internationell ambition om att ha ett brett kontaktnät worldwide. Jag och Steve har en ekonomisk förening West Coast Big Apps och vi blev tillfrågade av Vinnova om vi ville vara med som nod och berätta världen vad Göteborg gör i öppna datafrågan. Ja, men visst sa vi.  Det finns olika typer av noder och vi är kommunikationsnod. Det innebär att vi bl.a. ska skriva en bloggpost i månaden. Mer information om ODI finns här och om noderna här.           

Jag insåg att jag inte kunde gå omkring och skrota hela dagen, så jag bestämde mig för att gå till Friendship House. Ikväll var det en språkkurs som är förberedelse för TOEFL, ett språktest. Min plan är att göra det senare under året, men det är alltid kul att hänga runt och prata med en massa folk som jag träffar där.

So long!

Inga kommentarer: