Nu har jag varit på ett av årets jobbresor (mest blivit undervisning i perioden februari - april). Denna gång var det en inbjudan till att vara med på en EU COST Action som handlar om utveckling av landsbygden med hjälp av teknik. Självklart är jag mest intresserad av digital teknik och hur den kan hjälpa till för att få jämställdhet mellan stad och landsbygd.
Det har varit flera nya upplevelser, dels har jag inte varit i Moldavien tidigare. Huvudstaden är varm, ren och väldigt tyst. Inte så mycket folk ute på gatorna och inte mycket trafik för att vara mitt i en huvudstad. Bra mat och hyfsat billigt. Det går bra att göra sig förstådd på enkel engelska och det går alldeles utmärkt att betala med kort.
Byggnaderna är en kombination av gamla ryska hus, ännu äldre moldaviska samt nybyggnader med europeisk arkitektur. En hel del ombyggnader som är på gång och som ska förnya staden.
Att vara del av en COST Action är ett sätt att komma i kontakt med europeiska forskare och det måste jag säga att jag har gjort. Moldavien, Rumänien, Slovakien, Norge, Finland, Portugal, Irland är en del av de länder som varit representerade. Intressant att inse hur olika vi ser på saker, t ex vad är emergent technologies och vilka som bor på landsbygden.