fredag 6 mars 2015

Women in Technology

Idag har jag varit i Stockholm över dagen. Lite idiotiskt, men ibland måste jag tillåta mig lite sånt också :) Anledningen var Women in Technology konferens på Musikaliska vid Nybroviken. Ett välkänt ställe för mig i och med att jag jobbade på SAF en gång i världshistorien. Har t o m bott på Blasieholmen under ett år i mitt liv. Helt, Ok, måste jag säga. 
Drog tidigt ifrån Fjällbacka med bilen mot Skövde. Hade kommit fram till att det var det enklaste och snabbaste sättet att komma till huvudstaden. Bytte Skodan mot tåg i Skövde, denna gång var det blå tåget. Jag vet inte om jag är så förtjust i detta - gamla vagnar som är svåra att öppna dörrarna på och trångt att sitta. Nja, jag gillar nog mer att utvecklingen gått framåt. 
I Stockholm släntrade jag ner mot Nybroviken och in till konferensen. En väldigt massa kvinns var där och genast slog det mig vilken taskig mångfald vi har i detta landet. Alla hade svarta kläder och ev en vit blus. Antalet svarta stövlar var också väldigt många. Trist måste jag säga. Saknade brokigheten från när jag nu var i Michigan. Sedan är det grymt trist att försöka mingla själv här. Amerikanare är mycket bättre på det. Nog med jämförelser.
Programmet var digert, men jag saknade utländska kvinnor på scenen. Programmet var helt klart upplagt i åldersordning. Unga, fräcka bloggare först och slutade med tungviktare från Kinnevik etc i 50-års åldern. Lite trist upplägg måste jag säga - det borde gå och göra det mycket bättre! Sedan är det klart att det är intressant att lyssna på, men kunde varit bättre!
Vad tar jag med mig då? Jo, att det är viktigt att välja jobb med en chef som tror på dig (jag tror att jag har en viss erfarenhet av detta ;)), älska det du gör och ha en bra omgivning/kultur. Tips från dem som har lyckats.

Inga kommentarer: