tisdag 17 juni 2014

Hur är det att söka amerikanskt visum - non-immigrant?

Idag när jag var på ambassaden hade jag fyllt i en massa papper, digitalt, om mig själv, mina släktingar osv före(DS-2091). Det gäller att ha koll på vart alla är födda etc.

Det som jag skulle ha med mig var mitt pass, hade tagit ut ett nytt för säkerhets skull. Ett speciellt persombevis med mina närmaste släktingar - tar en dag att få från Skatteverket och det måste beställas från dem. Mitt intyg från Michigan State University, vilket i sig är en egen visumprocess. Ett nytaget foto och ett intyg om att jag hade betalt en speciell avgift, SEVIS.

Jag hade beställt tid på ambassaden kl 8.30 och var där väldigt tidigt, en timma före. Dels för att jag inte ville sitta speciellt länge i kö och dels för att jag hade beställt en tidig flygresa hem. Några personer i kö framför mig och vi fick vänta i en bussliknande kur. När det var min tur fick jag gå fram, visa passet genom en glasruta, vända mig om och visa undersidan på skorna. Efter detta var det dags att gå in till vakterna och bli scannad. Jag hade läst på före och hade inte med mig några elektroniska maskiner - typ mobil eller iPad. Det enda som inte funkade var bilnyckeln, men den kunde de ha kvar i lastkuren.

Sedan var det dax att knata upp till ambassaden och sätta mig i en ny kö. Snabbt gick det och jag fick komma fram och lämna ifrån mig mina papper. Vänta en stund till och sedan bli uppropad för att lämna fingeravtryck. Vänta lite till och sedan var det dax för intervjun. Jag fick några frågor:
Varför ska jag till just Michigan State University?
Hur finansieras min resa?
Vad ska jag göra när jag kommer tillbaka?
Vad forskar jag på?

Snabbt och lätt fick jag sedan reda på att mitt visumasnökan var godkänd :)   

P.S. Min visumdel från universitet innebar att jag skulle skicka information om hur resan och vistelsen skulle finansieras, hur länge jag kommer att vara där, ett Letter of Invitation från avdelningen. Det tog cirka två månader att ordna allt detta!      

Inga kommentarer: