onsdag 17 september 2014

Nostalgi

Idag fick jag ett anfall av nostalgi. Gick till universitetsbiblioteket för att låna en bok - lyckades fatta systemet och vart boken var. Fanns underbara färgstreck som ledde mig till rätt avdelning och boken fanss där den skulle :) Ner till utlåningen och där funkade mitt MSU-idkort så jag kunde låna - jippi! Och sedan stämplade den återlämningsdatum i ett extrablad som är fastklistrat längst bak i boken. Och vips var jag femton år, stod på biblioteket i Uddevalla och lånade böcker. Skillnaden var att där fans det en fotomaskin som man fick lägga böckerna i så att de blev fotade tillsammans med lånekortet. Och sedan stämplade. Av en person som har det som jobb - hela tiden.
     Ja, det finns information som är underbar att ha digital - t ex när jag ska lämna tillbaka mina böcker :) På kursen informationsdelning igår diskuterades det hur det skulle gå till att ha en app som visade vart på Campus det fanns lediga P-platser. Tyvärr var inte Gbgs stads infosida om deras parkerings-app översatt till engelska - annars hade jag visat hur sensorsystemet för antalet lediga p-platser sammankopplat med geodata fungerar. Kan gå på export om det finns hugade spekulanter ;)

So long! 

Inga kommentarer: