söndag 24 juli 2011

Vedervärdigt

Mycket som är vedervärdigt just nu. Jag tänker framförallt på tragedin i Oslo och på Utöya. Alla de fasansfulla skildringar som kommer därifrån, allt för att en person inte förstår, fattar hur man ska uppförs sig. Dådet kommer att finnas kvar i många människors minne och medvetande länge, kanske i flera generationer. Svårast har jag för bilderna med de som kommer simmande över fjorden och jag hoppas att de som simmar där lever. Och hur fasansfullt måste det inte vara att inte få hem sina barn, det värsta som en förälder kan uppleva. Allt för en, enda persons illdåd.
Jag är full av beundran för Jens Stoltenberg, han uppträder som en medmänsklig landsfader och enar sitt land. Hoppas att han får vara med länge och att vi erbjuder honom en bra plats i vårt världssamfund.
Mycket har jag läst och sett det senaste, den bästa artikeln är denna. Vi får inte låta det onda segra!
En annan vedervärdig upplevelse var att åka nattåg till Östersund. Vi som människor behöver en normal temperatur för att sova, vatten om det blir för varmt och information. Alla vet inte hur långt det är mellan Ånge och Östersund, till exempel. Och en sak till, vi människor har med oss resväskor med oss när vi reser. Lite plats för dessa hade inte varit helt fel, SJ!

Inga kommentarer: