söndag 3 februari 2013

Om lätt översitteri

Det är alltid spännande att göra nya saker eller träffa nya människor. Många är trevliga och visar sina bästa sidor mot mig - de är nyfikna och ser fram emot att få lära sig nya saker. Kul och inspirerande! Andra håller på sig, sin information och sin kunskap. De kan till och med använda den emot mig vilket jag tycker är mycket fascinerande. Det hände mig senast i veckan då saker jag har frågat efter plötsligt blev allmänt känt i ett sammanhang där det vändes emot mig. Och jag blir lika fascinerad och inombords får jag ett litet skrattanfall. Min tanke blir snabbt - trodde du inte att jag visste vad du sysslar med och tror du att jag någonsin kommer att lite fullt ut på dig? Lätt förpassad till en viss sida i livet - inte så att jag kommer att diskriminera, bara akta mig noga för att ha ett tätt samarbete med den personen igen!

Ett annat sätt är att använda sin kunskap och tala om att jag inte har den - d v s jag kan inte bedöma situationen eller göra det hela rättvisa. Finns olika sätt att göra det, tala om hur mycket av ett visst ämne man har läst, hur länge man har jobbat med en viss sak etc. Samma känsla kommer inombords och samma slutsats blir det!

Ett tredje sätt är att tala om att jag är för tjock och snart kommer att få diabetes eller hjärtinfarkt. Det finns personer som ägnar sig åt det och jag blir lite full i fniss här med. Har du sett mina värden och är du utbildad läkare? Oftast är svaret nej! Givetvis ska jag träna efter min förmåga och hålla mina värden bra, men jag klarar av att hantera det själv. Tyvärr sätter min höft käppar i hjulet ibland och hade jag kunnat hade jag tränat så mycket mer.

Ett fjärde sätt är att fråga efter om jag har familj - indirekt om jag är singel - och ägnar mig för mycket åt mitt jobb som en kompensation. På eget val är jag singel och tycker det är skönt. Försöker hålla relationerna till de som betyder något bra och vårda den. Njuter och tycker att det är skönt att jobba när jag vill och så mycket som jag vill - ibland mycket och ibland inte alls. Och jag försöker ta plats och göra det som ska göras bra. Ser inget större fel i det!  

Jag frågar efter hjälp med personer som jag känner förtroende för och jag vet att har bra kompetens som de vill dela med sig av. Jag känner mig trygg i deras sällskap och vågar blotta mig och få bra feedback - inte ett fördömande!

Kärlek till er alla!

Och när vintern är som värst drömmer jag mig tillbaka till i somras - ett fullt Ullevi och en man med enorm utstrålning -    Brucan !
    

Inga kommentarer: